Niezależnie, czy już zacząłeś prowadzić firmę, czy też dopiero zamierzasz oprócz pytania: „Co składa się na sukces?”. Powinieneś zadać jeszcze jedno. Co może przyczynić się do upadku mojej firmy? Dlaczego upadają firmy i o co muszę zadba, gdy prowadzę biznes?
Zwróć uwagę na te elementy w biznesie.
Na każdym etapie działalności czekają na nas różne pułapki. Ważne jest by znać newralgiczne punkty, o których nie usłyszysz od większości internetowych twórców, (czy też części autorów książek biznesowych). Część z nich zachęca do beztroskiego zakładania działalności, ale powinieneś uważać na bardzo ważne elementy prowadzenia biznesu. Zbyt niska cena? Brak strategii? Źle dobrany współpracownik? Brak budżetu i niekontrolowanie parametrów, bo jakoś to będzie? Do tego dochodzą pozorne oszczędności i często wyniszczające kredyty kupieckie. Przyjrzyjmy się wspólnie pełnej liście.
Brak budżetu i niekontrolowanie parametrów w firmie.
Jest to jeden z podstawowych błędów, brak wiedzy jak wygląda przepływ pieniędzy w firmie. Osoby prowadzące działalność nie wiedzą, ile mają pieniędzy i na co je wydają. Nie biorą pod uwagę kosztów związanych z danym projektem.
Jednak to nie jedyny problem. Przedsiębiorcy często uważają, że jeśli sami coś zrobią, to nie będą liczyć tego jako kosztu. Jest to duży błąd. Czas jest najcenniejszą rzeczą, jaką masz. Takie podejście narazi Cię na jeszcze jedno zagrożenie. Kiedy nasza firma zacznie wzrastać, może się okazać, że to, co robimy ma za niską cenę. Dlatego, że nie wliczyliśmy w to naszego czasu pracy. Jest to moment, w którym zatrudniamy pracowników, a więc w produktach i działaniu musimy znaleźć budżet na wszystko. Jest to największy problem, z którym możemy się spotkać, gdy z freelancera zmieniamy się w firmę.
To, co da się zauważyć, to przede wszystkim niekontrolowanie przez przedsiębiorców tego, co dzieje się w firmie. Budżetowanie wcale nie jest tak skomplikowane, jak się wydaje. Mamy koszty stałe i zmienne. Przypisujemy je pod dane wydarzenia w firmie lub projekty. W ten sposób wiemy, co będzie się działo i jak mamy się przygotować do tego. Niestety w 97% mikro firm właściciele nie wiedzą, jak wygląda u nich przepływ pieniędzy.
Firma bez strategii?
Strategia silnie łączy się z tematem budżetu. Ona nie tylko określa, gdzie chcemy dojść. Jest również potrzebna do realizacji budżetu. Aby to zrobić, musimy wiedzieć, co chcemy osiągnąć.
Czy można działać bez strategii? Owszem, ale bez niej trudno jest się rozwijać, bo nie wiemy, czy się dalej rozwijamy. Możemy mieć coraz więcej przychodu, ale nie mieć zysku.
Strategię można zrobić w bardzo prosty sposób. Bierzemy to, co mamy teraz. Patrzymy, jak wygląda nasz biznes i stawiamy cel przez mnożnik tego, co jest w tym momencie. Zastanawiamy się, co jest potrzebne, aby osiągnąć to nasze więcej. Ile więcej materiału potrzebujemy? Ile bardziej musimy rozwinąć produkcję? Jak będzie wyglądać transport naszych rzeczy? Bardzo ważne, są takie biznesy, których nie da się skalować. Z tym też musimy umieć czasem się pogodzić.
Do czego mogą doprowadzić zbyt niskie ceny?
Oczywiście przy towarach niska cena może zadziałać na naszą korzyść, jednak w przypadku usług to się nie sprawdza. Sami również musimy pamiętać, że nawet jeśli kupujemy coś najtaniej, to nie znaczy, że najlepiej. Np. najtańsza księgowość. Gdy nasza księgowa zrobi coś źle, to my musimy za to zapłacić. Zbyt niskie ceny również mogą wpłynąć na to, że nie mamy w firmie zbyt wielu pieniędzy na: rozwój, kontrolę jakości, czy chociaż posiadanie bufora finansowego, gdy coś pójdzie nie tak. Jest to moment, w którym nasza firma również może upaść.
Ryzyko udzielenie kredytu kupieckiego.
Czym jest kredyt kupiecki? To faktury z terminem płatności np. 7 dni, 30 itp. Tego typu faktury są najbardziej problematyczne. Najczęściej je spotkać możemy w takich branżach jak transport czy budowlanka. Oczywiście najbezpieczniej byłoby nie wystawiać tego typu faktur. Jednak by dojść do takiego momentu, potrzebna jest wyrobiona marka, gdyż wiąże się to z odrzuceniem części klientów w tych branżach.
Udzielenie kredytu kupieckiego jest też trudne do zabezpieczenia. Np. weksel może nic nam nie dać. Jeśli ktoś nie ma nic, co można sprzedać, zlicytować, albo ściągnąć z konta, to ponosimy kolejne koszty związane z prawnikiem i komornikiem. Gdy ktoś nie zapłaci takiej faktury, jesteśmy nie tylko stratni finansowo o naszą pracę i materiał, ale również o podatek VAT. Jest to niebezpieczne. Jednak trzeba też być przygotowanym na to, że tak wygląda rynek, a w połączeniu ze zbyt niskimi cenami jest to zabójstwo dla naszego biznesu.
Pozorne oszczędności w biznesie.
Przykładem może być tutaj sytuacja, gdzie właściciel firmy według dokumentów i rozliczeń zarabia 2 mln zł rocznie,
ale w rzeczywistości nie posiada tych pieniędzy. Jak to? Okazuje się, że z 2 mln zł dokłada 1,7 mln do pensji swoich pracowników, którzy według umów zarabiają mniej. To psuje rynek, a do tego może się okazać, że taki model biznesowy się nie sprawdzi.
Tego typu oszczędzaniem jest również przenoszenie firmy za granicę. Oprócz kosztów, które i tak musimy ponieść, dochodzi inne ryzyko. Zmiany przepisów mogą skutkować np. wejściem na Twoje konto i sprawdzeniem, gdzie i kiedy zostały wypłacane pieniądze. Dzięki tym informacjom urzędnicy będą wiedzieć, że mimo iż biznes prowadzisz w kraju X, to w Polsce jesteś dłużej niż 183 dni. To z kolei przyczyni się do wezwania do zapłaty podatku np. z okresu 5 lat wstecz.
Pozornych oszczędności jest dużo. Między innymi jest to kupowanie za tanio rzeczy lub usług, za które później przyjdzie nam zapłacić jeszcze raz, ale już właściwą lub większą cenę.
Brak asertywności w zwalnianiu.
Być może nie raz zdarzy się tak, lub już się zdarzyło, że pracownik zrobił bardzo duży błąd, którego konsekwencje Ty poniosłeś. Dużym błędem jest trzymanie na siłę pracowników, szukanie im innych stanowisk i niezwalnianie ich w odpowiednim momencie. Jednak i tutaj trzeba umieć balansować między: „zwolnię go i nie będę miał więcej problemów”, a „nie będę miał pracownika i nie wiem, czy go znajdę”.
Konsekwencje źle dobranego wspólnika.
Zwykle pierwszy biznes robimy wspólnie z kumplem, z którym fajnie się nam rozmawia. Jest fajnym człowiekiem, ale czy będzie on też dobrym wspólnikiem? Musimy wziąć również pod uwagę biegnący czas. Za 5 lat mogą zmienić się wasze priorytety i to, czego pragniecie. Możecie być zupełnie innymi osobami. Jedną z podstaw jest Founders agreement, czyli umowa, która ma na celu uregulowanie i ułożenie relacji z naszym wspólnikiem.
Sporządzamy i podpisujemy umowy z podwykonawcami, pracownikami, ale nie pamiętamy o jednej z najważniejszych umów. Czyli umowie ze wspólnikiem. Nie mamy ustalonych zasad. Np. ile wspólnik ma urlopu? Jak wypłacacie sobie pieniądze? W jaki sposób się to odbywa, czy z zysku, z przychodu, a może ustalicie stałą pensję? Co się stanie, jeśli ktoś zachoruje albo jak wygląda sukcesja takiej firmy?
Robienie wielu rzeczy naraz.
Firma potrzebuje czasu i uwagi. Robienie różnych biznesów na raz powoduje, że żadnemu nie poświęcasz odpowiedniej ilości czasu. Nie skupiasz się na tym biznesie, który jest Twoim najważniejszym.
A co z osobami, które mają parę firm i wszystkie się rozwijają, i bardzo dobrze funkcjonują?
Owszem możesz robić wiele projektów pod warunkiem, że stać Cię na odpowiedzialnego i dobrego menedżera.
Taka osoba kosztuje firmę około 30 tys. zł miesięcznie. W takiej sytuacji potrzebujesz osób, które są w stanie właściwie zaopiekować się danym przedsięwzięciem.
Wdrażanie złych teorii biznesowych.
Dziś każdy może napisać książkę, wstawić na YouTube swoje biznesowe rady i opowiedzieć o swojej idei prowadzenia biznesu. Przykładem tutaj mogą być turkusowe organizacje, gdzie demokracja jest źle rozumiana. Wszyscy podejmują decyzję, ale koniec końców to Ty bierzesz za to odpowiedzialność.
Turkusowe organizacje sprawdzają się jedynie przy zespołach do 9 osób. To nie zmienia jednak faktu, że kiedy wydarzy się „pożar” w biznesie, to nie ma czasu na debaty. Potrzebny jest tutaj lider.
Poświęcający się właściciel.
Czas, gdy przedsiębiorca poświęcał się i brał wszystko na siebie już minął. Obecnie w dobrej organizacji
to ryzyko zdywersyfikowane jest na pracowników. Np. w sytuacji, gdy jeden pracownik zachoruje, drugi może go zastąpić. Pamiętaj poświęcający się właściciel firmy, będzie mógł tak długo to robić, jak długo będzie miał siłę, ale co potem?
Liderzy jedzą na końcu.
Jest to jedno z bardzo błędnych podejść. Jeśli przedsiębiorca się „zagłodzi”, to już nikogo nie zatrudni i nie stworzy kolejnego biznesu. Jesteś jednym z najcenniejszych elementów jak nie najcenniejszym. Ludzi trzeba szanować, ale siebie samych też musimy umieć.
Brak pokory w biznesie.
Nie ma co się oszukiwać. Jako ludzie lubimy racjonalizować różne rzeczy. Bardziej lub mniej świadomie przypisujemy winę czemuś, lub komuś innemu za to, że nam nie wyszło. Jednak musimy być ze sobą szczerzy i umieć się przyznać, że to nasza wina. Oczywiście, to nie oznacza, że powinniśmy się zamęczać.
Pamiętaj podejście, że wszystko można, owszem działa, ale po odpowiednim przygotowaniu. Nie każdy też powinien być przedsiębiorcom, bo aby nim być trzeba:
1. Mieć odpowiedni poziom odporności.
2. Być odważnym, żeby móc działać.
3. Być zdeterminowanym, żeby robić biznes
4. Mieć pokorę.
Musimy być pokornymi i brać pod uwagę ewentualności pozytywne, jak i te negatywne.
To wszystko łączy się w jedną najważniejszą cechę – odpowiedzialność.
Jeśli jesteś zainteresowany pogłębieniem tego tematu, serdecznie zapraszam Cię na odcinek:
Dobra firma = dobry właściciel | Paweł Korycki, na podstawie którego powstał ten artykuł. Kliknij tutaj.
Paweł Korycki
Współwłaściciel SprzedajFirme.com oraz firmy doradczej Pink Unicorns S.A. Pomaga budować wartościowe firmy oraz je sprzedawać. Przedsiębiorca od kilkunastu lat, który zdobył doświadczenie w wielu branżach. Sam mówi o sobie, że popełnił wiele błędów, które były najlepszą szkołą biznesu. Teraz dzieli się swoimi doświadczeniami z innymi biznesmenami. Bierze czynny udział w rozwoju kilku startupów i projektów biznesowych. Prowadzi kanał na YouTube: Zbuduj Firmę na Sprzedaż.
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę?
Jeśli chciałbyś jeszcze bardziej pogłębić swoją wiedzę i uczyć się od przedsiębiorców, to serdecznie zapraszamy Cię do dołączenia do uczestników Kursu Podstawowego. Nauczysz się tutaj nie tylko jak prowadzić biznes, ale również jak go rozwijać. Nie narzucamy sztywno tematów, a dobieramy je pod potrzeby kandydatów.
Zapisz się już teraz. https://bit.ly/kurs-podstawowy-asbiro