Mamy pewną wizję i założenia. Wytrwale realizujemy nasz plan. Jednak przychodzi etap, w którym wiemy, że potrzebujemy inwestora. Jest to moment, w którym stajemy do walki nie tylko o to, by dana osoba zainwestowała w naszą wizję i działanie. Nie ma się co oszukiwać, nie jesteśmy jedynymi, którzy biorą udział w tym wyścigu. Również jest to chwila, w której sprawdzamy samych siebie. Jak więc skutecznie pozyskać inwestora?
Sztuka osiągania przewagi.
Możesz się przygotować, ale jeśli nie zrobisz tego w odpowiedni sposób, nic z tego nie wyniknie. Pierwszą rzeczą, na jaką musisz sobie odpowiedzieć, jest pytanie – kogo szukasz i w jakim celu. Nie myśl tylko o aspektach finansowych. Kiedy już to będziesz wiedzieć, ważne jest też skupienie się na elementach, które będą interesować Twojego inwestora, czyli klienci, Twój zespół, przychody i plany. To musi być zawarte w dobrze ułożonym Pitch Decku.
Czym jest Pitch Deck?
Jest to forma krótkiej i zwięzłej prezentacji, która powinna zawierać konkretne elementy. Tutaj prezentujemy naszą firmę i pomysł. To w tym momencie ważą się tak naprawdę dalsze losy związane z pozytywną odpowiedzią lub jej brakiem. Celem takiej prezentacji jest przede wszystkim zainteresować inwestora i pokazać mu, że wiesz, o czym mówisz. Jakie są fakty i dane, które będziesz musiał umieć obronić.
Co powinien zawierać Pitch Deck?
Jak już wyżej wspomniałam, jest to forma krótkiej i zwięzłej prezentacji. Najlepiej, gdyby nie przekraczała maksymalnie 15 slajdów. Jasno prezentowała konkretne informacje oraz dane. Jakie zatem informacje muszą się tu znaleźć?
Nazwa firmy, co robimy
Musimy pokazać, co tak naprawdę robimy, czym jesteśmy, jakie słowa nas określają jako firmę – nasze hasło przewodnie. Warto przedstawić również fakty / argumenty, które wzmocnią nasz przekaz. Może to być Twoje doświadczenie, czy pozyskani do tej pory klienci.
Problem
Zanim zaczniemy prezentować nasz produkt, określamy jasno jaki problem rozwiązujemy i na czym on polega. Rzecz fundamentalna – musimy też udowodnić, że klienci potrzebują tego. To pokazuje czy faktycznie coś rozwiązujemy, czy robimy coś tylko dla robienia. Jak najbardziej wskazane jest przedstawienie graficzne problemu, który postanowiliśmy rozwiązać.
Na czym się koncentrujemy
Warto pokazać, co jest dla nas najistotniejsze, na czym się koncentrujemy. Jakie są kluczowe elementy, które wpływają na to, że to zadziała. Nie zapomnij i tej części podeprzeć argumentami.
Rozwiązania
Przedstawiamy, w jaki unikalny sposób będziemy rozwiązywać dany problem, o którym mówiliśmy. Jednak nie przedstawiamy tutaj jeszcze naszego produktu. Dajemy tylko podgląd tego, co będzie robił nasz produkt.
Wielkość rynku
W tym miejscu określamy jasno, jak duży jest nasz rynek, do kogo targetujemy nasz produkt. Warto byłoby przedstawić te informacje w formie liczb, które jasno nie tylko przedstawiają wielkość, ale i w klarowny sposób przemówią do inwestorów. Produkt musi mieć określony rynek.
Produkt
Opowiedz o swoim produkcie. Przedstaw go w formie graficznej. Jeśli masz krótki filmik, który pokazuje jego działanie, zamieść go. Nie należy zbyt długo przeciągać tej części pitch decku. Pamiętaj, najważniejszą cechą takiej prezentacji jest przedstawienie tego, co nazywamy esencją. Krótko i zwięźle.
Konkurencja
Musisz dobrze znać konkurencje, jakie są ich zalety i wady. Jeśli powiesz, że jej nie ma, inwestorzy nie potraktują Cię poważnie. Dlaczego? Prawda jest brutalna, ale zawsze jest jakaś konkurencja. Jeśli jej nie znalazłeś, to za chwilę się pojawi. Musisz pokazać, w jaki sposób możesz obronić swoją pozycję rynkową.
Model biznesowy
To jest jeden z głównych elementów, jaki będzie ważny dla inwestorów. Przedstaw, w jaki sposób Twoja firma będzie zarabiać. Ważne będą wyliczenia finansowe. Tutaj liczą się przede wszystkim konkrety.
Kluczowy team
Każdy inwestor jest inny i każdy może kłaść nacisk na inne elementy. Nie bagatelizuj slajdu z przedstawieniem głównego zespołu. Między innymi poprzez osoby, które tworzą Twoją firmę, jak i Ciebie inwestor określa, czy to ma sens.
Roud map
Pokaż, co do tej pory Twoja firma osiągnęła z uwzględnieniem nawiązanych partnerstw i referencji. Na jakim jesteś etapie, kiedy firma ruszyła, czy masz już klientów? Przedstaw, na jakim etapie jest twój produkt i jakie planujesz dalsze kroki.
Inwestycje i cele
Jest to bardzo ważny moment podczas prezentacji. Przedstaw, na co będą konkretnie potrzebne Ci pozyskane fundusze, jak wyglądają dotychczasowe wydatki i jaka jest planowana wielkość sprzedaży. Pamiętaj, że są to inwestorzy, oni chcą widzieć, jaki jest realny zwrot z tej inwestycji. Nie tylko obiektywnie oszacuj koszty, ale pokaż im też, jaki mogą osiągnąć zwrot z inwestycji, w konkretnym przedziale czasowym. Musisz wyraźnie zaznaczyć, ile pieniędzy potrzebujesz i na jak długo one Ci wystarczą.
Kontakt
Ostatni slajd. Umieść tu dane kontaktowe, możesz też ponownie umieścić nazwę swojej firmy, aby zapadła lepiej w pamięci.
Pamiętaj
Musisz umieć przedstawić w bardzo krótkim czasie, wiele elementów. Pokazać wyraźnie problem oraz że jest rynek na jego rozwiązanie. Nie każdy problem gwarantuje popyt na dany produkt.
Najistotniejsza zawsze będzie część finansowa. Jeśli nie jesteś w stanie umieścić wszystkich istotnych wyliczeń w prezentacji, zamieść te najistotniejsze. Bardziej rozbudowaną część możesz przygotować specjalnie dla inwestorów w formie pliku exel.
Bardzo ważne jest, jak zaprezentujesz swój pitch deck. Czy umiesz obronić fakty, które w nim przedstawiłeś? Musisz wiedzieć, o czym mówisz i mieć dane na poparcie tych informacji. Cały pitch deck ma być zwięzły i nie za długi.
Szukasz inwestora?
Mam dla Ciebie świetną wiadomość! Pierwszy raz w historii ASBiRO zorganizowaliśmy Klub Inwestora – inicjatywę, która łączy inwestorów oraz osoby, które potrzebują dodatkowych pieniędzy na rozwój ich firm! Podczas Seminarium ASBiRO 23-24 października 2021 odbędzie się spotkanie, podczas których między innymi będziesz mógł zaprezentować swoją firmę i pozyskać znacznie więcej niż finansowanie, a konkretny feedback i poznać ciekawe osoby. SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY TUTAJ.