Wiele osób prowadzących firmy marz o ekspansji zagranicznej i Chiny mienią się jako niekończący się rynek zbytu a jednocześnie kraj, w którym produkowane jest dosłownie wszystko. Choć mogłoby się wydawać, że przy tak potężnym rynku zbytu i możliwościach importowych robienie biznesu w Chinach jest jedynie kwestią wyboru odpowiedniej branży, sprawa nie jest wcale taka prosta.
Kiedy?
28 kwietnia – 4 maja 216 – Kanton
4 – 7 maja 2016 – Szanghaj
8 – 12 maja 2016 – Pekin
Historia wyjazdów na Targi do Chin
Zależy nam na tym, że każdy student oraz sympatyk ASBIRO mógł rozwijać swoją działalność z najlepszy dla siebie sposób. Jest wiele powodów, dla których osoby związane z ASBIRO potrzebują poznawać możliwości rynkowe innych krajów. Są osoby, które w ogóle nie chcą prowadzić biznesów w Polsce jak na przykład nasz przyjaciel i wykładowca Piotr Motyl, który mieszkając w Tajlandii prowadzi międzynarodową działalność. Jeszcze inni szukają nowych rynków zbytu dla swoich produktów i usług. Są też osoby, które handlują towarami sprowadzanymi z zagranicy, jak chociażby Karolina i Konrad Kunka, którzy są absolwentami studiów ASBIRO MBA a obecnie również wykładowcami naszych kursów.
Odwiedziliśmy już 11 krajów
Jak wyglądają wyjazdy ASBIRO
Za każdym razem celem naszych wyjazdów zagranicznych jest to, żeby spotkać się na miejscu z osobami, które zaangażowane są w prowadzenie biznesu w różnych zakątkach świata. Dzięki ich doświadczeniu możemy poznać lepiej lokalną kulturę i zwyczaje, a dzięki temu dobrze przygotować się do skutecznej ekspansji zagranicznej. Nasz wyjazd do Chin to nie tylko udział w targach, ale również spotkania z lokalnymi przedsiębiorcami oraz osobami z Polski, które na stałe mieszkają w Chinach i tam zajmują się swoją działalnością biznesową.
Jakich błędów unikać robiąc interesy w Chinach
Żeby nie marnować swojego czasu i środków należy dobrze zaplanować, dlatego wybraliśmy Chiny na kraj naszego biznesowego zaangażowania. Wielu osobom wydaje się, że ogromna populacja tego kraju pozwoli nam z łatwością poszerzyć swoją działalność. Populacja jednak to nie jest automatycznie rynek zbytu i można się bardzo niemile zaskoczyć próbując swoich sił na chińskim rynku bez odpowiedniego przygotowania. Jeśli w krajach zachodnich relacje w biznesie są ważne to Chinach ma to znaczenie kilka razy większe. Jeśli chcesz skutecznie prowadzić tam interesy musisz się przygotować na długoterminowe działanie.
Jakie Chiny są naprawdę
Chiny są krajem tak zróżnicowanym, że nie jest możliwe jednoznaczne określenie tego, w jaki sposób prowadzić tam biznes. Kraj jest podzielony na pięć autonomicznych regionów i tyle samo stref czasowych. Prowadzenie interesów w Chinach bardzo mocno związane jest z konkretnym regionem, a nawet miastem. Osoba z Szanghaju, która miałaby przygotować plan naprawczy dla firmy z Pekinu jest od razu skazana na porażkę i byłaby traktowana jak obcokrajowiec.
Niesamowicie ważne jest, żeby zrozumieć rolę rządu w Chinach. Już ponad 40 lat temu zdecydowano, że rząd będzie kontrolował jedynie kluczowe obszary gospodarki takie jak energetykę, transport i media. Jednocześnie prywatne firmy w Chinach są bardzo uzależnione od rządu, czy to krajowego, czy lokalnego, ponieważ zależy im na rozwoju kraju, zwiększaniu zarobków oraz tworzeniu nowych miejsc pracy. Nie można skutecznie prowadzić biznesu w Chinach nie znając roli rządu, który w kontekście całego kraju rozumie znaczenie decentralizacji. Wbrew pozorom Pekin nie podejmuje wszystkich decyzji odnośnie wszystkich zakątków kraju, szczególnie tych najbardziej odległych.
Targi w Kantonie
Targi w Kantonie to największa i najstarsza impreza targowa w Chinach. Odbywają się regularnie od 1957 roku i rok w rok przyciągają setki tysięcy odwiedzających. Każdego roku targi są dzielone tematycznie i jako ASBIRO weźmiemy udział w Fazę III, podczas której będą prezentowane m.in. tekstylia i ubrania, buty, artykuły biurowe, medyczne oraz żywnościowe (sprawdź plan targów w Kantonie)
Biorąc udział w tym wydarzeniu należało się do niego dobrze przygotować, bo ilość wystawców może szybko okazać się przytłaczająca. Zanim pojechaliśmy na targi sprawdziliśmy dokładnie, jakich wystawców można się spodziewać oraz którzy mogą być naszymi potencjalnymi partnerami biznesowymi.