Dlaczego warto wystartować bez kapitału?

Co blokuje ludzi przed rozpoczęciem swojego pierwszego biznesu? Strach? Kapitał? Brak doświadczenia? A może brak kontaktów? Jeśli pierwsza rzecz, o której pomyślałeś to kapitał, to pomyślałeś dokładnie tak, jak 90% osób, z którymi mam przyjemność rozmawiać o założeniu pierwszego biznesu podczas prowadzenia prelekcji, warsztatów, czy podczas rozmów prywatnych.

Ludzie w kółko powtarzają o konieczności wzięcia dotacji na start, kredytów, posiadania kapitału, dużych nakładów inwestycyjnych, absolutnej konieczności zbudowania dużej infrastruktury, która ma ZAPEWNIĆ sprzedaż i bez której ABSOLUTNIE nie ma możliwości wystartować i funkcjonować. Wówczas zadaję drugie pytanie. W jaki sposób chcesz wydać te pieniądze i ile ich potrzebujesz? Tutaj pada odpowiedź kluczowa do dalszych rozważań: 

Noo wiesz, nie wiem dokładnie ile, ale myślę, że około…(i tu pada kwota).

Podpowiem Ci coś. Myślenie życzeniowe i bardzo nieprecyzyjne prowadzi autostradą do porażki polegającej na PRZEINWESTOWANIU środków. Pomyśl tylko, w jaki sposób wydawane są pieniądze z wszystkich grantów. Nowe laptopy, drukarki, biurka, koniecznie nowe telefony, zaprojektowanie logo, strony internetowej, kupno aparatu fotograficznego, wynajem biur, drona itd.

Czy na samym starcie biznesu, w momencie, gdzie:

  1. Nie masz zielonego pojęcia, czy Twoja koncepcja jest słuszna
  2. Nie przetestowałeś pomysłu na biznes
  3. Nie masz jeszcze klientów
  4. Często wstydzisz się opowiedzieć znajomym o swoim pomyśle w obawie przed wyśmianiem, krytyką, lub podebraniem pomysłu….

Pomyśl, czy naprawdę potrzebujesz tych wszystkich gadżetów? Jestem całkowicie przekonany, że nie. Przedsiębiorczość to taka dziedzina, która polega na DZIAŁANIU TU I TERAZ z tym, co posiadacie w tym momencie. Jako przedsiębiorca każdego dnia mierzysz się z ograniczeniami i problemami do rozwiązania. Właśnie po to zostaje się przedsiębiorcą, by ograniczenia przełamywać, a problemy rozwiązywać. To Ty jesteś tą kreatywną osobą, która znajdują wyjście z sytuacji.

Być jak Robinson Crusoe.

Wyobraź sobie pewną sytuację. Nagle jesteś rozbitkiem na bezludnej wyspie. Dokładnie jak Robinson Crusoe. Musisz w jakiś sposób przeżyć, znaleźć schronienie, pożywienie. Podpowiem Ci coś! Robinson Crusoe nie posiłkował się inwestorem, kredytem, dotacją, a jednak przeżył! Przeżył tam 28 lat, 2 miesiące i 19 dni. Był na tyle przedsiębiorczy i kreatywny, że:

  • urządził lokum, 
  • uprawiał zboże, 
  • oswoił zwierzęta, 
  • wytworzył naczynia

Podobnie jest na początku pierwszego biznesu. Musimy przetrwać pierwszy miesiąc, kwartał, rok i potem dalej. Na początku nie mamy wiedzy i doświadczenia. Co robić w tej sytuacji? W jaki sposób działać BEZ KAPITAŁU? Zastanów się, czym dokładnie dysponujesz obecnie. Już dziś z pewnością posiadasz konta na mediach społecznościowych, telefon, laptop i łącze internetowe.

Dzięki tylko tym 4 rzeczom jesteś w stanie:

  • Zbadać Twój pomysł na biznes rozmawiając ze znajomymi
  • Stworzyć grafiki na social media
  • Zrobić zdjęcia Waszego produktu
  • Przygotować prezentację Twojej firmy lub usługi, którą chcesz oferować
  • Zdobyć całą wiedzę dotyczącą Waszej konkurencji
  • Zdobyć inspirację na zagranicznych portalach dotyczących Twojej branży
  • WYGENEROWAĆ PIERWSZĄ SPRZEDAŻ!

Co dalej? Ruszaj z teczuszką z Twoim pomysłem w teren i zbierz feedback od potencjalnych klientów. Uwierz mi, dzięki takiemu podejściu już na samym starcie zaoszczędzisz od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych! Dzięki informacji od potencjalnych klientów dowiesz się, czy Twój pomysł jest w ogóle potrzebny na rynku, czy rozwiązuje na tyle duży problem, aby ludzie byli gotowi za niego zapłacić. Jeśli pomysł jest dobry, klienci bardzo chętnie opowiedzą Ci o tym, albo wyjmą gotówkę z kieszeni:) A jeśli nie? Cóż, wrócisz do Twojej siedziby firmy (pokoju, garażu, akademika) i dopracujesz następną ofertę, ale BOGATSZĄ o zmiany, które podsunęli potencjalni klienci, a potem znów ruszysz w teren! Pomyśl o Robinsonie, który musiał złapać, złowić lub znaleźć pożywienie, aby przeżyć :)

Organizowanie pierwszej sprzedaży.

Słyszałeś o Kickstarterze? Platformie, gdzie firmy z całego świata zbierają środki na start projektu od klientów? Wielokrotnie projekty umieszczone na tej platformie zdobywały finansowanie przekraczające zapotrzebowanie ich twórców. Dzięki temu młode firmy od razu badają poziom zainteresowania ich produktem i jednocześnie od razu są w stanie sfinansować swoje działania! Jak to zorganizować na Naszym podwórku? Odezwij się do osób, z którymi rozmawiałeś. Opowiedz, że zbierasz zamówienia na sprzedaż Twojego produktu lub usługi. Pozyskasz w ten sposób pierwszych klientów! Może będzie ich 5, może 15. A może kilkudziesięciu lub kilkuset. Najważniejsze, że uzyskasz PEWNOŚĆ, że Twój pomysł chwycił i warto go kontynuować! W tym momencie Robinson łapie rybkę!

Bądź BLIZIUTKO swoich klientów.

Twój klient jest najlepszym inwestorem, krytykiem i szefem w biznesie. Pamiętaj! To klient decyduje o powodzeniu Twojej firmy. Ocenia, czy pomysły są trafione, czy nie. W jaki sposób? Płaci Ci lub wybiera konkurencję. Koniec, kropka.

Słyszałeś takie powiedzenie, że biznes to relacje? Dokładnie o to chodzi. Jeśli włożysz serce w obsługę klienta, klient otrzyma swój wymarzony produkt, po drodze zaskoczysz go czymś ekstra na jego korzyść, to bardzo chętnie zarekomenduje Cię dalej. Czy to wystarczy? Na początek absolutnie tak! Dokładnie w taki sposób zaczynałem tworzyć swój pierwszy biznes. W ciągu 7 miesięcy od startu współpracowaliśmy z największymi markami odzieżowymi i obuwniczymi na świecie zaczynając od pomysłu napisanego na kartce papieru.

Trzymam za Was kciuki!

Bartłomiej Bucholc – właściciel firmy EMBRO, w której klienci tworzą  personalizowane buty i odzież.  Współpracował z największymi markami  odzieżowymi i obuwniczymi na świecie.  Wielki fan tworzenia biznesu bez kapitału. Prywatnie maratończyk, marzyciel z zamiłowaniem  do książek biznesowych i biograficznych.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak prowadzić firmę, która przyniesie Ci satysfakcję, więcej czasu wolnego i pieniądze,
zacznij uczyć się od ludzi, którzy już to osiągnęli. Dołącz do uczestników Kursu Podstawowego ASBiRO. Więcej informacji o kursie znajdziesz TUTAJ!