Często szukamy nowych możliwości biznesowych w najdalszych zakątkach świata. Jest to zresztą całkowicie uzasadnione, bo wielu naszych wykładowców i studentów skorzystało już z możliwości jakie daje mieszkanie na przykład w Tajlandii i prowadzenie dochodowego biznesu z bardzo przyjemnego zakątka świata. Oczywiście Tajlandia nie koniecznie jest rozwiązaniem dla każdego z nas. Okazuje się jednak, że bardzo dużo można osiągnąć w samej Europie. Nie ma tutaj wcale konieczności szukania daleko. Już sam wyjazd za naszą zachodnią granicę otwiera ogromne możliwości dla wielu branż.
Dlatego też ASBIRO wybiera się na konferencję organizowaną przez Justa Consulting – Start Ups In Germany. Konferencja ta może być ogromną szansą dla Twojego biznesu!
Kiedy i gdzie?
15-17 kwietnia 2016 – Monachium
Poznaj Biznes z ASBIRO
Często z ASBIRO wybieramy się do nieco odleglejszym miejsc. Bardzo dużą popularnością wciąż cieszy się Tajlandia. Nie brakuje chętnych na wyjazdy do Chin. W styczniu tego roku byliśmy w Afryce. Każde z tych miejsc ma swoje uroki i roztacza różne możliwości biznesowe. W samej Tajlandii mieszka kilku naszych wykładowców, którzy stamtąd prowadzą swoje firmy, często zarejestrowane w UK. Chiny to już nie tylko kraj tanich produktów niekoniecznie wysokiej jakości, ale również ogromny rynek zbytu. O Afryce dużo opowiadali nasi wykładowcy podczas minionego seminarium w październiku i mamy tam świetne możliwości w różnych branżach.
Każdy wyjazd to dla nas spotkania z lokalnymi przedsiębiorcami, udział w konferencjach, targach. Bardzo ważne jest też dla nas to, żeby poświęcić kilka dni na zwiedzanie, poznać ludzi, zobaczyć różne miejsca i jak najbardziej zrozumieć kulturę, żeby później móc skutecznie robić interesy. Jest to szczególnie ważne jeśli chodzi o bardziej odległe miejsca i znacznie różniące się kulturowo od Polski. Jednak robienie biznesu za granicą nie musi się wiązać z dalekimi wyjazdami.
Tam już byliśmy
A co jeśli Twoi nowi zagraniczni partnerzy są bliżej, niż myślisz
Wiele osób mówi dzisiaj o globalnym robieniu interesów, ale tak naprawdę niewielu przedsiębiorców poświęca czas na to, żeby odwiedzać nowe miejsca i spotykać się z zagranicznymi przedsiębiorcami. Jest to zrozumiałe. Żeby wypad do Tajlandii czy Chin miał sens zazwyczaj potrzebujemy co najmniej kilku tygodni. Nie każdy jednak może sobie na to pozwolić. Co jednak zrobić, kiedy mamy dobry zespół, sprawdzony produkt i chcielibyśmy móc zdobywać nowe rynki. A może zajmujesz się importem i szukasz nowych produktów? Mamy propozycję na takie problemy – Poznaj Biznes w Niemczech!
Robienie Biznesu po Niemiecku
Żeby zdobywać międzynarodowe rynki Niemcy są dobry krajem, gdzie warto zacząć. Większość amerykańskich firm szukając biznesowych partnerów zaczyna właśnie w Niemczech, który jawią się jako okno na Europę dla inwestorów pozaeuropejskich. Nasz pierwszy wyjazd do Niemiec organizowaliśmy w zeszłym roku. Poruszyliśmy wtedy różne tematy związane z prowadzeniem biznesu w Niemczech.
Tematy jakie były poruszane na ostatnim wyjeździe do Niemiec pozwoliły właściwie zobaczyć jak polskie firmy mogą zaistnieć w Niemczech. Okazuje się, że nasze rodzime biznesy mają duże możliwości, są dobre, świadczą usługi na międzynarodowym poziomie, a jednak przegrywają z negocjacjach z niemieckimi partnerami, bo brak im pewności siebie i poczucia własnej wartości. Rynek niemiecki jednocześnie wciąż jest otwarty na wykwalifikowaną siłę roboczą i specjalistów z różnych branż więc szkoda by było nie wykorzystać otwartości naszych zachodnich sąsiadów. Kolejnym tematem, który zawsze i wszędzie wzbudza duże zainteresowanie są kwestie prawno-podatkowe. Rozmawialiśmy nie tylko o tym jak jest, ale również o tym jak w tym systemie skutecznie funkcjonować w kontekście konstrukcji umów, konkretnych sytuacji, z którymi mierzą się firmy niemieckie, ale również jak wygląda sytuacja systemu ubezpieczeń społecznych. Ciekawą kwestią były również rekomendacje, które w Niemczech mają ogromne znaczenie.
Możliwości rynku niemieckiego
Poza rokiem 2009 Niemcy nieustannie notują wzrost PKB rok do roku. Pomimo niepewnej sytuacji na innych rynkach, Niemcy są nieustannie gospodarczą potęgą Europy i nic nie wskazuje na to, żeby sytuacja miała się zmienić. Jednym z powodów jest fakt, że to właśnie Niemcy są trzecim największym eksporterem na świecie a stosunek wartości eksportu do siły roboczej to 1/10! Co więcej, niemiecka gospodarka jest trzecią jeśli chodzi o poziom złożoności na co się składa między innymi bardzo zróżnicowany, zaawansowany i silny przemysł.
Biznes w Bawarii
Bawarska flaga została przez nas użyta nie przypadkowo. To właśnie ten region jest jedną z najsilniejszych gospodarek w Europie z produktem krajowym brutto około 400 miliardów Euro, co sprawia, że sama Bawaria wypada lepiej, niż absolutna większość państw członkowskich Unii Europejskiej. Choć możemy tam znaleźć dużo znanych międzynarodowych marek takich jak Siemens, Audi, BMW, EADS, Adidas-Salomon i MAN, bawarska gospodarka to również rozbudowana sieć małych i średnich firm przemysłowych oraz znaczna siła handlowa i usługowa. Każdy przedsiębiorca może tutaj znaleźć partnerów, którzy będą w stanie wesprzeć jego biznes.
Europejska Dolina Krzemowa
Prawdopodobnie nowe technologie nie są tym, z czym kojarzysz Bawarię. Faktem jest, że pierwszy wyjazdy ASBIRO w tamten rejon były bardziej towarzyskie kiedy zabieraliśmy naszych studentów na Octoberfest. Te wyjazdy pokazały nam jednak jak bardzo nieodkrytym biznesowo miejscem jest Bawaria. Historycznie mówimy o regionie, który był znany z rolnictwa i ubogi w zasoby naturalne. Sprawiło to jednak, że po II wojnie światowej zaczęto stawiać na innowacyjne rozwiązania technologiczne. Obecnie to właśnie tam znajdują się setki małych firm biotechnologicznych oraz IT zarówno niemieckich jak i amerykańskich. Rynek startupów rozwija się bardzo dynamicznie i stąd właśnie pochodzą takie projekty jak Linguatec, zajmujący się produkcją słowników i oprogramowania do tłumaczeń, Greenrobot, który jest twórcą między innymi aplikacji Quick Search.
To właśnie tematyka startupowa była tym, zainteresowało wiele osób, chcących robić interesy w Niemczech. Poza wcześniej wspomnianymi kwestiami formalnymi, którymi rządzi się niemiecki rynek rozmawialiśmy właśnie o szukaniu inwestorów i aniołów biznesów u naszego zachodniego sąsiada. W Bawarii właśnie powstała inicjatywa szukania polskich startupów, które mogą rozwinąć skrzydła na niemieckim rynku! Opowiedział nam o tym Sebastian Wiesiołek, który jest jednym z organizatorów tego typu konkursów startupowych w Monachium.
Więcej o samym Sebastianie dowiecie się z poniższej audycji
Z kim spotkamy się podczas konferencji?
Podczas tej konferencji spotkaliśmy się z przedsiębiorcami, którzy żyją i prowadzą działalność w Niemczech, dzięki czemu czekała na nas wiedza z pierwszej ręki od ludzi, którzy dobrze orientują się w niemieckiej rzeczywistości biznesowej:
- Adam Mainka – Wykorzystanie ulg podatkowych w zarządzaniu firmą. Optymalizacja podatkowa.
- Peter Wesoły – Działaj bezpiecznie. Formy zabezpieczenia Twojego biznesu.
- Maja Niestroj (Santi) – strategie skalowania biznesu internetowego: model abonamentowy.
- Anna Wilhelm-Stempin– Case Study: Niemcy. Czy to rynek dla wolnych strzelców?
- Kancelaria Miller: Emilia Pienicka– Formy prowadzenia działalności a Twoja odpowiedzialność w biznesie.
- Dr Agnieszka Stępnikowska-Berns – Case study: Biust w wielkim mieście czyli historia tworzenia małego biznesu.